שכרון חושים

התייחסות נכונה לחושים בתהליך העיצוב יכולה לתרום לאיכות החיים שלנו בצורה משמעותית. החושים שלנו הם מעוררי מחשבה ורעיון, הם יוצרים אווירה, הם משפיעים על מצב הרוח שלנו. לחושים יש תפקיד מרכזי בחיים שלנו, ולכן בתהליך העיצוב אנחנו מקפידות לקחת אותם בחשבון. כל חוש משפיע על העיצוב באופן שונה וכולם יחד מעצימים את התחושות שלנו בבית ויוצרים הרמוניה של חושים שתורמת לאווירה בבית. מעורבות החושים בעיצוב עוזרת לנו לעצב בתים לאנשים שרוצים בית שהוא ממש הם. אנחנו מאמינות שעיצוב חכם הוא עיצוב אשר יוצר סינרגיה בין כל החושים- ראיה, שמיעה, ריח, מישוש וטעם.

מחשבות על חושים אמנות ועיצוב – טיפים לתכנון ועיצוב פנים, תוך התייחסות לחמשת החושים שלנו

התייחסות נכונה לחושים בתהליך העיצוב יכולה לתרום לאיכות החיים שלנו בצורה משמעותית. החושים שלנו הם מעוררי מחשבה ורעיון, הם יוצרים אווירה, הם משפיעים על מצב הרוח שלנו. לחושים יש תפקיד מרכזי בחיים שלנו, ולכן בתהליך העיצוב אנחנו מקפידות לקחת אותם בחשבון. כל חוש משפיע על העיצוב באופן שונה וכולם יחד מעצימים את התחושות שלנו בבית ויוצרים הרמוניה של חושים שתורמת לאווירה בבית. מעורבות החושים בעיצוב עוזרת לנו לעצב בתים לאנשים שרוצים בית שהוא ממש הם. אנחנו מאמינות שעיצוב חכם הוא עיצוב אשר יוצר סינרגיה בין כל החושים- ראיה, שמיעה, ריח, מישוש וטעם.

ראיה– חוש הפיתוי אשר יכול להשפיע בניגוד לכל היגיון. לראיה יש מימדים רבים, היא יכולה להטעות, היא יכולה לחזק ולהעצים. הראיה סובבת כל כולה על אור. תנועת האמנים האימפרסיוניסטים שקמה בצרפת במאה ה-19, בחנה את האפקטים של האור על עצמים שונים, על ידי כך שציירו את אותם העצמים מספר פעמים בשעת שונות של היום. הצבעים, הצורות והתאורה משפיעים באופן ישיר על חוש הראיה בעיצוב הבית. לכל מרכיב בבית יש צבע וצורה וכל אחד מהם יוצר אווירה שונה. הצבע יכול לעשות שינוי עצום בבית.

הטיפ שלנו: לפני שאתם מחליטים מהו סגנון העיצוב המועדף עליכם, פרקו את תכנון הבית לצבעים וצורות ונסו להבין מה הם הצבעים והצורות אליהם אתם מתחברים. בחירת צבעים מרגיעים, שימוש בצבעים נכונים והתאמת הצבע לכל חלל, למשל צבעים רגועים וניטראליים לחדרי השינה ואפשרות להיות נועזים יותר עם צבעים דומיננטיים וחזקים בחללים הציבוריים של הבית.

צלם: נימרוד כהן

שמיעה– לשמוע את השקט- מוצרט אמר פעם ש"המוסיקה אינה בתווים, אלא בשקט שביניהם." ואכן, מוסיקאים יספרו עד כמה ההפסקות שבין הצלילים חשובות ומשמעותיות, כמו גם הנשימות שבין המילים בשירה. המלחין ג'ון קייג' הגדיל לעשות כאשר בשנת 1952 הוא יצר את היצירה המוזיקלית 4:33 – בה עלו הנגנים לבמה עם כלי הנגינה שלהם ו…. ישבו שם בדממה, מבלי לנגן שום צליל במשך 4 דקות ו- 33 שניות. המוזיקה נמצאת בשקט, כאשר אנחנו מקשיבים לדממה, אנחנו שומעים את השקט שהוא בעצם הכל- ציוץ של ציפור, גשם מטפטף, מישהו במרחק משתעל, שעון מתקתק, מים זורמים, לחישות של אנשים. קול נובע מתנועתו של עצם מסוים, או מהרטט שלו.

הטיפ שלנו: בתכנון חדרי הבית חשוב לקחת בחשבון את הקולות והצלילים המגיעים מחוץ לבית, כמו: רחוב סואן, ציוץ ציפור, קול של ילדים משתוללים. תכנון החלל ומיקום נכון של חדרי הבית ישפיע מאוד על האווירה בתוך הבית ובכל חדר וחדר. זכרו תמיד שמוסיקה טובה, או צלילי מובייל מרגיע יכולים לשנות את האווירה בבית.

צלם: נימרוד כהן

ריח– הריח הוא חלק בלתי נפרד מהאוויר שאנו נושמים. הוא חוש בסיסי, אשר בע"ח יודעים היטב כיצד להשתמש בו כדי לרחרח סכנה למשל. לריח תפקיד חשוב בחיים שלנו, ריח הוא חוש נוסטלגי, אשר מעלה בנו זכרונות ונקשר מייד  לסיטואציות ותקופות מהעבר שלנו. קשה מאוד לתאר מה זה ריח. בספרו "הבושם", מתאר הסופר פטריק זיסקינד את ז`ן באטיסט גרנוי גיבור הספר, כבעל חוש ריח נדיר שעוזר לו ומקדם אותו בחיים, בעזרתו ידע לאתר חפצים, לזהות בני אדם, להכיר מקומות, להבחין בזיוף. הריח יכול לקבל ביטוי דרך מנהגי בני הבית והתחביבים שלהם- ריח פרחים וצמחיה, ריח של כביסה וניקיון, ריח אפיה ובישול, ריחות של ספרים ומגזינים, סבונים ונרות ריחניים. כל ריח מייצג אורח חיים מסוים שתורם לאווירה הייחודית של כל בית.  

הטיפ שלנו: תמיד תדאגו שיהיה מקור מפיץ ריח בביתכם: זר פרחים רענן וריחני, נרות ריחניים, אין כמו להיכנס לחדר השינה ולהריח את ריח המצעים הנקיים, מייד מתפשטת בגופינו תחושה ביתית ומרגיעה שמשפיעה על מצב הרוח שלנו, או לחזור הביתה לריח של עוגת תפוחים בתנור או חלה מתוקה של שבת, כדי להרגיש שהגענו הביתה.

צלם: נימרוד כהן

טעם– חוש ערמומי אשר לכאורה לא פשוט לשייכו לעולם העיצוב. מזון הוא חלק בלתי נפרד מהחיים. לאוכל שאנחנו אוכלים יש קשר ישיר לשיוך התרבותי שלנו, הוא ביטוי למסורות ומנהגים. חוש הטעם הוא המורכב ביותר בתוך תהליך העיצוב. כאן עיקר ההתייחסות שלנו היא למטבח. כחלק מתהליך עיצוב המטבח אנחנו לומדות להכיר את מנהגי בני המשפחה ואת מנהגי האוכל שלהם והטעמים המועדפים. מטבח חריף? אולי חמוץ? ואולי דווקא מטבח מתוק?

הטיפ שלנו: בתהליך העיצוב חשוב להגדיר את הפונקציות העיקריות של בני הבית במטבח ולדעת לשאול את השאלות הנכונות שיעזרו לכם לעצב את המטבח בהתאם לצרכים שלכם: האם אתם מגדירים את עצמכם כבשלנים? האם המטבח הוא מרכז הבית בו מתרחשת עיקר התנהלות הבית? האם המטבח שלכם הוא צמחוני, טבעוני, כשר? כל השאלות האלה ועוד יילקחו בחשבן בתכנון המטבח.  

צלם: נימרוד כהן

מישוש– חוש המישוש מייצר רגש וקירבה ומסייע לנו בתפיסה המרחבית של החלל. אנו זקוקים לגירוי של מגע על מנת להתפתח ולחיות. חוש המישוש הוא חוש הישרדותי- המישוש והתחושה הם כלי אזהרה מפני סכנה וכאב מצד אחד, ומנגד- הם כלי לריפוי והקלה על כאב. ההתייחסות לחוש המישוש בעיצוב הבית באה לידי ביטוי בחומרים והמרקמים אותם נבחר. החומר מתבטא בכל אלמנט בבית- החל מהמבנה והמרכיבים שלו ועד האביזרים והטקסטיל בהם נלביש את הבית: כריות קטיפה, שמיכות צמר, ריפודי כותנה ועוד.

הטיפ שלנו: שימוש במספר מרקמים וחומרים בבית, שמשתלבים בהרמוניה, יוצרים עניין ועושר בעיצוב הבית ותורמים לתחושות אותם תרצו לחוש בבית. כל חומר מייצר תחושה שונה בבית- חומרים טבעיים כמו אבן ועץ יעניקו תחושה חמימה ואותנטית, חומרים כמו זכוכית, בטון ומתכות שונות יעניקו תחושה של ניקיון קלילות וסדר.

צלם: נימרוד כהן

מעורבות החושים בעיצוב עוזרת לנו לעצב בתים לאנשים שרוצים בית שהוא ממש הם. בסטודיו שלנו אנחנו מקפידות להכניס רעננות לבית, לעורר את החושים ולגרום לכם להתאהב בבית מחדש. כעת הביטו סביבכם וחשבו כיצד באמת מעורבים החושים בביתכם והיכן הייתם רוצים לערב יותר את החושים ולעשות שינוי שיכניס שמחה, רעננות, עניין או חמימות לבית.

מעבר לחיבור, לשותפות ולהתאמה בין שתינו- LIAT+MERAV, LIME מבטא חיבור של כל החושים- ראיה, מישוש, שמיעה, טעם וריח, בדיוק כמו שהבית שלכם הוא מקום בו כל החושים באים לידי ביטוי. LIME מבטא את הרעננות שאנחנו מביאות איתנו לביתכם ואת היכולת שלנו לעשות עבורכם מהפך: להפוך את התהליך המורכב של השיפוץ, שיכול להיות מעמסה גדולה- לתהליך מרתק, המנוהל על ידינו בצורה רגועה ומסודרת.

אנחנו כאן כדי לסחוט עבורכם את הלימון ולהגיש לכם לימונדה!

אהבתם את הפוסט? שתפו עם חברים והיכנסו לפוסט הבא…

שתפו:

פייסבוק
טוויטר
פינטרסט
לינקדאין
וואטסאפ
אמייל
דילוג לתוכן